måndag 28 maj 2007

SMS-fusk och enhetstaxor

Det är roligt att se alla reaktioner angående detta eminenta sätt att resa som SMS biljetten faktiskt är. Att busschaufförerna är veka och inte klarar av att stå på sig ser jag som rent ut sagt ett patetiskt argument.

Har batterierna tagit slut? Tuff skit, har sms-biljetten inte kommit? Trist, Börjar resenären tjafsa om chauffören vill kontrollera biljetten? Trångt läge.

I samtliga dessa fall är det bara att neka resenären tillträde till bussen, hur många skulle komma på bussen om de sa, jag har månadskort men jag glömde det hemma.

På något sätt särskiljs teknik från annat i samhället, internet och mail är farligare än anslagstavlor och epost, ej inkomna sms är mer ursäktat än att glömma åkhäfte hemma, bah Humbug! Svaga människor börjar sedan beskylla SL för att de anammar en ny teknik, varför är samhället så teknikfientligt?

Det andra i sammanhanhet är motståndet till avskaffandet av enhetstaxan, varför ska jag betala samma pris för att åka en station som att åka inom hela zon A? Det leder bara till att min resa subventionerar långpendlarna, ska vi prata rättvisa så ska naturligtvis varje person betala sin egen resa, inför smarta kort nu på en gång och ta betalt för längden på resan istället för zoner, tider osv. Då kan vi prata rättvisa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig i denna fråga! Jättebra att kontanterna försvinner och chauförernas liv blir lite lättare. Däremot är inte SMS den bästa lösningen. Inför såkallade smartcards.

murdock490 sa...

Jaha!
jag kommer aldrig betala en biljett och har inte gjort det på 2år varför?
jo för jag måste tåla alla jävlar som ringer med sin jävla mobil och får ta strålningen som blir väldigt väldigt kraftig i fordon som rör sig(ju fortare desto mer strålning)och den rör sig bakåt i tåget så dom som sitter längre bak får mest strålning och fastän jag sitter längst fram är det nån gris som ringer och jag får gå av och vänta på nästa tåg.(idag väntade jag på 3tåg)fy fan aldrig att jag betalar för att få sjukdomar idioter...

Jonas Wiberg sa...

*** Foliehatt på ***

Murdock jag tror att du bör studera lite mer fysik, bakgrundsstrålningen är farligare än radiovågor oavsett hur mycket du reser längst fram eller längst bak i tåget.