tisdag 29 maj 2007

Be careful of the chaser

Det fanns en gång en amerikansk reklam mot fyllekörning som hade en bild på en polisbil och texten "Beware of the chaser", jag tyckte alltid den var humoristisk då den inte förbjöd dig att köra bara att du skulle undvika polisen om du gjorde det.

I fallet med eftersupning i samband med trafikolyckor så måste jag säga att jag hoppas innerligt att det inte blir av, varför kan vi då fråga oss, jo för att det inkräktar på min personliga frihet utan att ge någon annan större rättsäkerhet. Hela motivet bakom denna lag grundar sig i att polisen inte hinner anlända till olycksplatsen snabbt nog, stifta en regel istället som säger att två blodprov med tidsrymd mellan skall tas på samtliga inblandade i trafikolyckor som avger positivt utandningsprov, detta skulle effektivt motbevisa de som hävdar eftersupning utan att vi inkräktar på den personliga rätten att ta en sup efter krocken.

Jag anser att det alltså inte är giltigt skäl att pålägga individerna mer lagar och förordningar när det egentligen handlar om ett logistikproblem för staten (läs polisen i detta fall).



Powered by ScribeFire.

Inga kommentarer: