fredag 25 maj 2007

NIX, det ska inte vara så...

Att säljbolag vill sälja kan jag förstå och i dagens samhälle med allt mer direktreklam hem i brevlådan, i mailboxen och när jag surfar så vill du nog för det mesta vara fredad även i telefonen.

Det finns sätt att skydda sig för i stort sett samtliga av dessa reklamlappar, en ej reklamskylt på dörren, adblocker i Firefox, gå och koka te under reklampauserna i TV och sist NIX registret för telefonförsäljare.

För att undvika reklam till min mail har jag två lösningar, dels en fast mailadress som jag kallar för spam och dels använder jag tillägget temporary mailbox till firefox, dessa lösningar är mumma för mig som ibland måste ange en epostaddress för att kunna ladda ner programvaror. Men för telefoner verkar vi alla stå handfallna. min lösning på detta är att aldrig ange mitt telefonnummer till företag, jag anger min epostaddress, frågar de efter mitt telefonnummer så ställer jag alltid motfrågan om vad de ska med den till, de kan kommunicera med mig elektroniskt eller via brev om det behövs, det finns ingen anledning att ha mitt telefonnummer.

Jag finns inte heller i telefonkatalogen och om någon måste ha mitt nummer så har jag ett kontantkort som fungerar ypperligt att ge ut.

Jag anser att detta är något av en storm i ett vattenglas, konsumenter kan här använda sin konsumentmakt istället för att skrika på regleringar, om någon ringer upp mig och vill sälja saker så frågar jag hur de fått numret, om de fått det av en förening som jag tillhör eller ett företag jag köper tjänster av så ringer jag upp dem och avsäger mig medlemskapet/tjänsten samt talar om för dem varför jag gör detta. Förlorar dessa organisationer kunder på att ge ut information så kommer de att upphöra med detta.

Men visst, om du köper av ett monopolföretag ägt av staten så har du inga val, ytterligare ett exempel på varför staten inte ska äga företag.

Inga kommentarer: