onsdag 16 maj 2007

Fotograf kontemplerar

Att meditation kan vara bra för kroppens välbefinnande vet jag av personlig erfarenhet. Jag har jobbat under en tid i Hong Kong och det tempo som uppnås där är ofantligt mångdubbelt högre än det som uppenbarligen bränner ut 20% av den svenska befolkningen varje år.

Skillnaden kan kanske ligga i frihetsgraden, som världens friaste ekonomi så lägger sig den kinesiska regimen inte sig i vad Hong Kong borna gör med sin fritid, även om antalet regler stigit på senare tid. En Hong Kong kines är lycklig, oavsett om han mediterar eller inte, skillnaden är att de har makt över sina egna liv, detta är den stora skillnaden som gör att vi mår bättre relativt europa.

Vad jag egentligen ville kommentera var i och för sig den text som fotografen tagit sig friheten att skriva till sin bild i dagens SvD.

Centralstationen, torsdag klockan 17.50. Mitt i eftermiddagsrusningen
ser SvD:s fotograf Yvonne Åsell hur en man sätter sig ner för en stunds
välgörande meditation.


Jojo, ska vi anta att det var bildredaktören som tog sig lite artistisk frihet eller ljög Yvonne när hon skrev detta? Att bilden är arrangerad påstås av bekanta som passerade när Yvonne tog sin ögonblicksbild, att det är fejk kan vi tro av att mannen är klädd som börshaj men saknar bakåtslicket, att ha näsduk i fickan på kavajen är också något som jag enbart sett när jag tittar mig i spegeln i sverige, och när jag ser Danny Crane i Boston Legal (hjälten).

Vet någon med säkerhet om denna man existerar eller är helt fejkad? Skriv, bevisa, meditera

Inga kommentarer: