fredag 4 maj 2007

Den Ryska björnen


Nu har det gått överstyr i Ryssland, Svenska Dagbladet rapporterar att den Estniska ambassaden utsätts för en regelrätt belägring av Putins ungdomsgarden (Nasji och Molodaja Gvardia).

Jag tycker att det är en väldigt märklig reaktion av Rysslands ungdomar, de har inte förstått vad ett lands suveränitet är utan anser att när Estland flyttar en staty så handlar det om fascism, vi andra förstår att den äkta fascismen står utanför den Estniska ambassaden i Moskva.

Ryska butiker har börjat plocka bort estniska varor från hyllorna för att "stödja" kampen mot Estland, jag undrar om någon ens satt sig ner för att fundera över vad denna kamp handlar om egentligen. Putin har ett ansvar att mana till besinning men istället spelar han på dessa känslor för att stärka sin egen maktbas, detta handlande tvingar även oppositionen att gå med i dessa nationalchauvinistiska demonstrationer, sorgligt. Ryssland har nu tydligt valt en konfrontationsväg gentemot EU och väst och jag anser att det är dags att svara med samma medel för att inte Ryssland ska springa iväg och på egen hand destabilisera världen. Först kan EU bojkotta ryska varor, sedan kan vi ta upp den ryska gasledningen genom östersjön. En våldshärskare förstår bara hårda ord, nu ska vi vara ärliga och förstå att en konfrontationspolitik med Ryssland kommer att leda till en tillfällig kris i relationerna med Ryssland men i det långa loppet kommer konsekvenserna att bli värre om inte väst sätter ner foten och markerar nu att detta beteende inte är acceptabelt.

Den Estniska utrikesministern Urmas Paet har i dagens brännpunkt skrivit en ledare som jag tycker ger eftertanke, just den markering av OSS ländernas vägran att skriva under en estlandskritisk skrift tycker jag tyder på hur ensamt Ryssland faktiskt är. Putin borde ta sig en funderar och kanske blicka österut till Beijing så att han kan se hur situationer kan hanteras utan att gå överstyr. Jag är rätt säker på att Putin nu på ett sätt hamnat i en situation som han inte direkt är bekväm i, hemskickandet av Nasji igår tyder på att Putin tycker att hans demonstration nu bör vara klar men nu har den ryska björnen sluppit ut, jag undrar om Putin klarar av att stoppa tillbaka honom i buren.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Den ártikel visar aggrissevitet och historisk inkompetent till den som skriver. Den ryska ungdomar stöder och visar att finns det moral. Men jag vill bara säga till "patrioter" att i Poltava finns en Staty ( 7- 8meter höjden) som gjörd av ryska folket nästa 300 år sedan för minne över de svenska folket som stupade under kriget. Det monumen sköts hela tiden av ryssar Så att den svensk ambassadör i Moskva iställer skulle skicka blommor och klipte gräs nära monumentet över svenska folket som begravdes i Poltava . Eller vet Ni inte om det finns , Är det inte heligt att ha minne om folket längre?

Jonas Wiberg sa...

Den staty som stod i Tallinn representerade den Sovjetiska arméns "befrielse" av Estland, hade Sovjeterna bara slagit ut Tyska armén och sedan gått hem hade nog statyn fått finnas kvar men som detär nu är det en staty som restes av en ockupationsmakt för att hylla ockupationen av en självständig nation. Den syn som du representerar är just vad som är felet.

Hade inte esterna varit så pass förståndiga som de är så hade de smält ner statyn för länge sedan, vem vill ha en staty som påminner om 50 års ockupation och förtryck?

Statyn som står i Ukraina över de stupade svenska soldaterna betalades av svenska pengar och pengar till en renovering kom från tetrapak. För de som inte vet så förklarade Ryssland krig mot sverige, svenskarna gick in i Ukraina för att få ett slut på kriget men det ses som den svenska stormaktens död. Att historiskt sett denna staty knappast representerar samma övergrepp som den ryska kan lätt inses, sverige ockuperade inte området, det var ett svar på en aggression och statyn restes 200 år efter slaget.

Ryssland borde ha skam nog i kroppen att skämmas för sovjettiden s ockupation av sina grannländer och även respektera ett självständigt lands inre angelägenheter, något Putin ofta repeterar så fort minsta kritik kan skönjas angående Tjetjenien, det glashus ryssarna sitter i angående Tallinnstatyn är stort, kasta inte stenar då rasar allt ihop.

Anonym sa...

Du visar igen inkopetens och Du måste lära sig tänka självständigt. Fri mäniska - är det den som kan tänka självständig och kritisk. - Angående " Poltava" rekomenderar jag dig att läsa av Peter Englund. ( Upsala un.) Angående monument i poltava Åk Du själv och få du se hur " mycket " gjordes av tetrapak och läs vad är det som stå.. Hittilis att det ryssarna som reste det och sköter sedan mera än 200år. och tack för detta.
Jag vill inte disskutera med dig . Jag inte någon liberal moderat , demokrat....... osv.
Det är finns det bara em moral om det kalas moral.
Dr.Tech.

Jonas Wiberg sa...

Dr Tech, jo jag kan förstå att du inte vill diskutera mer, din position är något, ska vi säga, svajjig.

Förnekar du att Sovjet ockuperade Estland i ca 50 år?
Förnekar du att monumentet vid Poltava betalades med svenska pengar?
Förnekar du att Tetra Pak 2004 donerade pengar för en renovering?

Vad gäller inskriptionen står det "Åt minnet af svenskar fallna här 1709 reste landsmän denna sten 1909".
Transport och resning betalades av svenske industrialisten Emmanuel Nobel.Jag vet inte riktigt vad du försöker påskina men jag kan garantera dig att om den Ukrainska regeringen bestämde sig för att flytta detta monument till en annan plats skulle knappast Mona Sahlins Jugend stå och skandera slagord, bygga barrikader och ockupera den Ukrainska ambassaden i Stockholm.

Att du inte är demokrat ser jag, det är för övrigt inte heller de vilseledda ungdomarna som står i Moskva och skanderar, men du måste förstå att detta är en intern angelägenhet för Estland och att det för esterna inte var en befrielse utan början på en ockupation. Sovjetiska armén var för övrigt först in i Estland som en del av Molotov-Ribbentrop pakten, det kanske du förnekar också. Res statyer över sovjetiska soldater i ryssland men ifrågasätt inte när en stat som varit ockuperad av er flyttar en staty rest av er som en symbol på en "befrielse" men som för dem är en symbol för ockupation och förtryck.

Anonym sa...

Jag tycker "de moraliska ryska ungdomarna" mest liknar någon slags sturmabteilung. Rättssäkerheten sätts systematiskt ur spel genom att civila i form av Putins brunskjortor står för trakasserierna av statens fiender, medan polisen står och tittar på och låter bli att ingripa. Inget har förändrats i Ryssland, inte sedan tsartiden i alla fall.

Anonym sa...

Du kanske vill fråga mig mera. Jag vill inte disskutera darför det som du skriver är aggressiva propaganda från politiska media
Det är inte intressant och tråkigt och gammalt!
Jag är ingenjör jag tar ansvar för allt det som jag gör det som jag kan och allt måste fungera.
Var inte aggressiv och prata inte dåligt om människor som du känner inte till.Information måste man skaffa själv om man vill veta sanningen. Jag parerar alla dina frågor som du skaffade tak vare rykte.
För resten ..demoktati... det finns annan rörelse , kommer fram : humanitet gardet - som har bas: de moderna tekniken vetenskap, humanism.
Det som händer just nu det är bara rabalder.

Angående monumentet i Poltava över svenska folket vet jag hur såg läge ut den 2004.
Den här visar jag vad skrev i Aftonb. Crister Gerlach 2005. .... Kanske skulle svenska ambassaden satsa 200 spänn i månaden på en lokal kille som åkte de åtta kilometrarna från staden Poltava då och då och klippte gräset, planterade några sommarblommor och rensade ölbuteljer.
Det är bara 300 år och kanske sex, sju generationer sedan som våra förfäder slogs, blödde och dog här 302 mil från Stockholm. Det måste finnas hundratusentals svenskar – jag kanske är en av dem - som via sina anfäder har en koppling till Poltava.
En snygg gräsmatta är de väl värda.
Som jag påstår att det är 200 år ryssorna sköt våra farfader graven och tack för det.

Jonas Wiberg sa...

Dobryj vecher Dr Tech

Ja panjemaju pa'russkij men jag talar det helst inte. Min släkt kommer från Krakow i Polen och jag har alltid varit Ryssofil, jag anser att likt Sovjet med Lenin i spetsen våldförde sig på moder Ryssland så gör nu den storvulna nationalismen med Putin i spetsen samma sak. En dag måste Ryssland få en chans att inte bli våldtaget och stå upp för vad det är, en kulturell stormakt med ett underbart nyanserat språk.

Men det som händer idag ser jag på med avsmak, det är inte Ryssland som är ute på gatorna, det är en pervers fantasi där Sjirinovskij står i finsalongerna med sin rasistiska nationalism, tvi!

Vi får ta en Russkaja banja en dag så kanske du förstår bättre.

Vad gäller Poltava så är det nog dags att du lägger ner det som en parallell till det estniska monumentet.

Anonym sa...

Den som har varit i Sodankylä i Finska Lappland och besökt hjältegravar där börjar förstå lite gran vad dessa ryska ungdomar vill försvara i Estland.
Varför har finnarna begravt små barn i hjältegravar ?

Jonas Wiberg sa...

Nej Anonym, det är faktiskt ingen som kan förstå. Jag har varit vid flera slagfält och sett minnesmärken men det finns ingen jag känner som skulle överreagera på detta sätt.

Plus att om det nu skulle bli en konfrontation så skulle svensk polis och myndighet följa Wienkonventionen och ge utländska ambassadörer det skydd som de har rätt till.