måndag 4 juni 2007

Rätten till mitt liv

Svenskan skriver idag om aktiv dödshjälp och om den modiga kinesiska som nu bloggar för att få rätten att avsluta sitt liv värdigt blir censurerad av en stat som dömer ut dödsstraff för ekonomiska brott.

Jag har svårt att se det konsekventa i Kinesiska regeringens politik, tyvärr fungerar Kina som en diktatur så de behöver knappast vara konsekventa eller lyssna på sina medborgare men nog anser jag att en person ska ha rätten över sitt eget liv, det borde knappast vara statens uppgift att bestämma när eller om du får dö.

Vill vi ha tysta självmord eller värdiga slut för de människor som idag känner att det inte finns mening med att fortsätta leva, varför ska staten bestämma över detta som måste vara mitt beslut. En byråkrat kan inte veta hur mitt liv är, hur jag känner det varje dag. Jag hyllar Li Yan idag, denna modiga kvinna som vågar att blogga om en åsikt i kommunistiska diktaturen Kina.

Inga kommentarer: