tisdag 19 juni 2007

Flera USA-offensiver


Nu ska inte jag vara den som är den men är inte detta den ziljonte gången som amerikanska styrkor påbörjar en storoffensiv mot terrorister i Irak? Tycker mig komma ihåg detta från tidigare upplagor så att säga.

Nu kan vi alltid hoppas på att denna offensiv lyckas men allt säger mig att den inte kommer att göra detta beroende på en mängd faktorer, exempelvis den porösa gränsen till Iran, en vilja att använda civila som täckmantalar eller rena sköldar och stödet från extremister inom islam.

Jag anser först och främst att USA aldrig skulle ha gått in i Irak, där följer jag helt på Ron Pauls linje om en icke-interventionistisk utrikespolitik där aggressionskrig är absolut det sista en demokratisk liberal stat ska hålla på med, enbart defensiva krig är förenliga med den liberala filosofin. Irak har enbart blivit den moras som Vietnam en gång var för USA men jag hoppas att det inte kommer sluta på samma sätt. Det skulle vara oerhört uppmuntrande om Israel kunde få sällskap som en demokrati i mellanöstern, särskilt om kamraten är en arabisk stat.

Vi får väl se hur denna nya offensiv kommer att sluta men eftersom det rör sig om en terroristgrupp så anser jag att det inte finns en militär lösning på problemet utan detta är en ren polisiär uppgift. Som Bruce Willis säger i the Siege, "The Army is a broad sword, not a scalpel. Trust me, senator - you do not want the Army in an American city." - Jag tror inte att vi vill ha en armé i någon stad med rent polisiära uppgifter, det är inte en armé bra på.

Technorati Tags: Irak, USA, Irakkriget, mellanöstern

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är Israel en demokrati? I så fall var Sydafrika också en demokrati under Apartheid

Jonas Wiberg sa...

Ja Israel är en demokrati, Sydafrika var det inte i dtrikt mening eftersom de hindrade vissa medborgare från att rösta beroende på ras.

Du kan fråga dig själv detta, hur många araber sitter i Knesset, och hur många judar sitter i arabiska nationers parlament, sug på den ett tag så fortsätter vi senare.