fredag 22 juni 2007

Rättsystemet är sjukt!

Jag vet att det är midsommar och att jag ska ut och äta och dricka gott idag men denna artikel var bara för mycket.

En stat som inte kan ta hand om sina medborgares negativa rättigheter har misslyckats, det verkar idag som att det är viktigare att betala ut socialbidrag och utjämna än det är att utreda brott och bestraffa brottslingar.



Svenska rättsystemet lider av röta, en stor örfil delas ut till polisen som anser det viktigare att leta cannabis än att utreda misshandel!





Powered by ScribeFire.

4 kommentarer:

Dawit sa...

Jag var inte i rätten, så jag kan inte uttala mig om den här friande domen som sådan, men rent generellt är de statistiska erfarenheterna att domstolars beslut är rättvisa, och detta med stor pricksäkerhet.

Ingen bör uttala sig om en dom som de inte läst, och man bör av principiella skäl ej uttala sig om en rättegång man inte varit närvarande på. jag reserverar därför mig för eventuella fel i mina slutsatser.

Det jag kan se är att denna person, av texten och sammanhanget att döma, KAN lida av en sk svartsjuk personlighetsstörning. Låt mig citera texten: "Efter en kortare ordväxling med två andra besökare som han tyckte stötte på flickvännen fick han flera slag mot ansiktet med knuten näve." Detta är alltså hans version.

De som lider av svartsjuk personlighetsstörning är obehagliga att stöta på när helst det händer, och denna psykiska defekt är ännu mer framträdande under intoxikation av berusningsmedel. Den livstidsdömde Flinck var tex svartsjuk och berusad när han mördade ett flertal personer. Crimes of passion är oftast hänsynslösare än andra våldsbrott.

Jag tycker mig skönja av texten att personen i fråga är kränkt i sin mandom, eftersom han inför ögonen på flickvännen varit den som dragit det kortaste strået i fråga om skicklighet i våldsutövandet, men att han varit den som angripit den åtalade.

Detta är en viktig principiell fråga för domstolar att ta ställning till. Dvs, vem är angriparen? Sammanfattningsvis kan man säga att Du har rätt att försvara dig, och Du har rätt att vara duktig på att försvara dig och försvara dig med framgång. Det handlar inte om vem som vinner våldsutbytandet utan vem som startar upp det och hur den angripne känner när han blir angripen. Hur rädd blev han? Och denna känsla ställs i paritet med svaret på våldsutövandet. Är våldet som den angripne försvarar sig med för stort, kan han också dömas.

Pojken i texten bör få hjälp med att inse att livet inte är förstört iomed detta, annars löper han risken att tillsammans med många andra bli en sk rättshaverist, vilket artikeln ganska klart beskriver hans väg mot.

Glad midsommar!

Anonym sa...

Det är inte domen som är problemet.

//JJ

Folkomrostning Nu! sa...

Bara den som var dar vet vad som hande. Vittnesintyg borde vaga tungt. Av skadorna att doma sa maste han fatt en stol eller liknande i ansiktet, det tyder ju pa att han angripits.

Viktigare ar ju att sjukhuset och polisen och domstolen helst ville bli av med honom och att de inte visade intresse for att ge honom som offer hjalp. Viktigast ar ju att det ar typisk beandling av offer i sanhallet. Nar ska man borja stalla krav pa samhallsfunktioner och dess tjansteman? Det maste till en forandring.

Skriv pa namninsamlingen som kraver Folkomrostning om massinvandringen.
http://www.namninsamling.se/
index.php?sida=2&nid=925

Jonas Wiberg sa...

lill-olle, du borde lyssna på Johan alternativt läsa inlägg mer noggrant. Precis som Johan påpekar så är det inte domen jag kritiserar.