måndag 11 juni 2007

Pappa våldtar sin dotter

Att läsa denna artikel i svd idag ger mig svåra sura uppstötningar, jag vet inte faktiskt hur detta har gått till. Om nu domstolarna inte fått kännedom om mannens tidigare övergrepp så kan jag på ett sätt förstå att han fick den fulla vårdnanden men det som gör mig helt ställd i detta sammanhang är att mamman faktiskt gav vårdnaden om deras dotter till en man som hon vet var dömd för sexuellt umgänge med barn.

Hur kan man som mamma göra detta? Jag kan inte förstå detta överhuvudtaget...
Nu har mamman fått vårdnaden om dottern men jag måste säga att jag vet inte om hon ska ha den vårdnanden, hon har visat att hon är uppenbart olämplig som vårdnandshavare i min bok. Finns det inga villiga morföräldrar som kan ta hand om denna stackars flicka, hon har lidit tillräckligt anser jag i händerna på en far som förgriper sig på henne och en mor som inte bara tillåter det utan underlättar det.

Jag blir bara så otroligt ledsen...

25 kommentarer:

Anonym sa...

Pappan är Svensk,Mamman en opålitlig(?) immigrant.
En ensam ståande svensk pappa med dotter/döttrar hemma = incest - en nationell tradition ?.

Anonym sa...

Domstolarna har komplett utdrag ur kriminalregistret aktuellt inför varje prövning. Domstolen har alltså tilldömt pappan ensam vårdnad TROTS mammans yrkande (t.ex. ensam vårdnad för henne). Om hon då propsar på att hon inte kan dela vårdnaden, så är domstolarnas praxis att tilldela den andre föräldwern (i detta fall pappa) ensam vårdnad med ungängesrätt för mamman. Under förutsättning att domstolen bedömer bägge föräldrarna som jämbördigt lika god vårdnadshavare. En far som genomför våldtäkt på barn är alltså i domstolens ögon lika god förälder som mamman, som envisas med att vägra "dela vårdnad" eller rent av vägrar "umgänge för fadern". Så en svensk våldtäktsman är i svensk domstol likvärdig med en immigrerad småbarnsmamma. FI kanske inte är så fel ute ändå?

Jonas Wiberg sa...

Det är något oklart men det verkar som att det inte är domstolen som dömt ensam vårdnad till pappan utan en överenskommelse mellan mamman och pappan i det här fallet, ska kolla det men är det så kan inte domstolen lastas för detta.

Anonym sa...

Ja, det vore bra om du har möjlighet till det. Men ensam vårdnad är inget som någon får så lätt i dagens Sverige. Fins ingen dom i vårdnadsfrågan, så är det inte särksilt vanligt att en förälder utan särskild anledning och utan särskilda omständigheter lämnar över sitt ansvar helt till den andre föräldern. Hot är kanske en särskild omständighet? Jämför med flickan i Vetlanda. Litet "misstag" i den professionella bedömningen även här?

Anonym sa...

Mamman är inte tillräknerlig. Fadern (Pedofilen) heter Stefan Noterud och har trots att han tidigare inte haft egen vårdnad i praktiken varit med dem på heltid. Jag har suttit med vid Tingsrätten dessa dagar i juni och vill beklaga att Noterud någonsin blivit till. Han är helt likgiltig inför barnens lidande.

Anonym sa...

jag känner denna person och jag vet hur hon har haft det med sitt ex och hur han har behandlat henne i detta med mycke elaka ord mot henne och hon har haft mycke problem med sonen som har mått dåligt av det hela.men hon säger att hon har inte haft en blekaste aning vad stefan har gort mot hennes dotter allt kom som en chock mot henne när hon kom till förhöret.när det gäller vårdnaden så har hon ensam vårdnad om bägge barnen nu.så hon tycker att det ska bli ett slut på allt som inte är sannt utan ta reda på sanningen först innnan ni ska vräka ur er och att hänga ut hans namn kan ta stor skada för hennes barn också.för övrigt har dom haft gemensam vårdnad om bägge barnen fram till vårdnadstvisten va i tingsrätten så där fick hon enskild vårdnad om bägge barnen.

Anonym sa...

känner till hela förloppet o annat och vart med under allt. du ska ej utrycka dig när du ej vet vad som ligger bakom okej?
hon har andra barn med , o där vet du inget om varför gubben hade delad vård. o det är ej bara henne det är fler!i krets runt flickan .
mamman är svensk o pappan me o barn me så det är inget annat där. men må han brinna i helvete sen o resten av sitt liv bli ett helvete mm, vård hjälper ej skott i pannan!nä för lindringt. jag säger inget men han skulle få känna på själv!
mvh grynet

Anonym sa...

jag känner denna person bättre än dig och jag vet hur det har varit och jag har kännt henne i många år och haft kontakt med henne varje dag så du ska inte säga nåt heller om det hela.känner du mamman i detta fall jag undrar bara och jag vet hur hon har haft det under många år som hon har ett stort förtroende för mig.när det gäller delad vårdnad så har dom det inte längre som hans vårdnad är fråntagen från han så hon har enskild vårdnad om barnen nu.så du ska inte säga så mycke heller om det hela som jag vet mer än dig om det hela och jag har en bra kontakt med henne så jag vet mycke om det som har hänt.så du ska inte tro att du vet mer än jag i detta fall.så tänk på vad du säger om det hela och ta reda på sanningen själv..

Anonym sa...

till grynet!!
jag undrar om du känner denna mamma??jag känner denna mamma och har kännt henne i många år och har kontakt med henne dagligen och hon har ett stort förtroende för mig och jag har stöttat henne i detta som har hänt och jag vet mycke hur hon har haft det och när det gäller vårdnaden så har inte pappan i detta fall vårdnaden alls som han blev fråntagen den i juni så mamman har enskild vårdnad om barnen nu som domaren anser att en pappa som har gort såna grova brott som han har gort mot sin dotter så fick han inte ha den kvar och det är ju helt klokt tänkt av en domare.men jag vet att hon har fler barn men hon har gort ett bra jobb med sin son med så man kan inte skylla allt på henne heller och vi vet ju hur en sån pappa beter sig eller hur så man kan inte kasta allt skit på henne som dom flesta har gort här och det är tråkigt tycker jag och man mår inte bra heller efter detta som har hänt.men jag tror att alla har fått en läxa av detta och kan göra en förändring som kan bli till det bättre för bägge barnen med.

Anonym sa...

Läser och ser och undrar.
jag har hört mycket och jag vet att mamman är en bra mamma,otrolig är hon och stark!
ingen skulle klara detta hon gått igenom.
sen vad som skrivs här är från och till. mycket bra och mycket dåligt. denna Grynet?
Jag tolkar det som hon svarar någon och tror att någon tror de är utlänningar?
har jag fel?
ja som sagt.
Detta är hemskt och berör många.
Men jag håller nog med Denna Grynet"litet ändå.
Att han borde ej komma ut på ett bra tag.
vård och lång tid inom lås och bom.
De behöver nu lugn och ro hela denna familj och alla inblandade.
jag hoppas ni kan gå vidare i Livet men det tar tid!
som jag säger det till de drabbade"
det får ta den tid som behövs.
det är inget man glömmer.,
och stöd behövs i livet
är ett måste för alla
kramar om hela familjen!
mossan cina

Anonym sa...

Jag kan säga att jag känner mamman till barnen. Hon är en underbar mamma och en underbar vän. Jag har sett hur hon engagerar sig i barnen. Hon ger verkligen allt av sig själv till sina barn. Hon vill leva ett normalt familjeliv med vad det innebär men hur tror ni hon känner när ni håller på och disskuterar det här öppet på internet? Brottet är faktiskt fadern som har gjort och det är något han får ta. Men som sagt barnens mamma är en underbar och fin människa och mor

Anonym sa...

Hur kommer det sig att så många sluter upp kring modern när två barn farit så illa. Både sonen och dotter har haft ett helvete och självklart har det att göra med bristande tillsyn! Det vore klädsamt om ryggdunkningarna upphörde!
När barn utsätts för övergrepp av viddriga monster som Stefan Noterud bör energin läggas på annat än självupptagna vuxna som anstränger sig allt vad dom kan för att undvika skuld. Självklart är ALLA vuxna kring dessa barn skyldiga i en eller annan mening.
Flickan och pojken är offer. De är oskyldiga barn som utan egen förskyllan hamnat i händerna på en pedofil och övergreppare. De har saknat föräldrar i den mening att föräldrarskap innebär kapabla personer som vet att tillhandahålla en trygg omgivning.
Till er som sympatiserar med mamman och gör henne till ett offer vill jag säga att ni gör er lika skyldiga som henne.

Vilka var det som städade ur Stefan Noteruds lägenhet? Var det inte mamman, exet och en väninna till mamman som tillsammans hjälpte pedofilen att städa ur den lägenhet som hållt flickan och pojken fångna under alla år. Hur kommer det sig att personer i pedofilens direkta närhet väljer att samarbeta kring detta trots att en liten dotter/flicka våldtagits år ut och år in i denna lägenhet.
Vilken frisk mamma ställer upp på det?

Det finns en uppslutning kring pedofilen som för tankarna till samverkan av äckligt slag.

Anonym sa...

Nu får det vara slut på allt skriveri i denna blogg om vad mamman gorde i lägenheten och har inte barnen rätt att få tbx sina saker kanske och du har ingen rätt att lägga dig i detta alls utan lägg dig inte detta alls nu lägg allt på hyllan och skit i detta totalt för att du har inte med detta att göra om detta forsätter så kommer jag att annmälla denna blogg så det blir ett slut på detta skriveri här.det har gått mer än ett år av detta och jag tycker att man ska ta och lägga allt nu på hyllan och gå vidare med sitt eget liv och skita i andra och vad dom gör och du har inget med detta att göra och blir det inte slut på detta så kommar jag att göra en annmällan till polisen så dom får göra nåt åt det detta.detta är förtal så du bara vet!!!

Anonym sa...

Vi vet att du har fel. Vi har alltid med det här att göra och kommer ALDRIG att upphöra. STEFAN NOTERUD kommer aldrig att få vara ifred och det innebär att han alltid kommer att vara under lupp från vår sida. De personer som på något sätt bidrar till Noteruds gudsfrånvända sysselsättningar kommer naturligtvis också de att finnas på vår lista. Du får naturligtvis anmäla inläggen till polisen om du vill men det kommer inte på något sätt att hindra oss i vårt uppdrag. Kanske är vi poliser eller också är vi poliser också...vem vet?

Anonym sa...

Mamman har inte vårdnaden längre.
Det har stått i tidningarna, så det kan vem som helst läsa.
Socialen och juristerna lydde iallafall inte uppmaningen att "skita i det här" och "inte lägga sig i."
De tyckte inte mamman var lämplig vårdnadshavare eftersom hon inte insett allvaret i det hela.
Det är nu inte vänner och anhöriga som bestämmer om någon får vara vårdnadshavare, utan det gör myndigheter.

Anonym sa...

hallå sara du vet inte ett dugg om det hela så lägg dig inte i detta.jag vet mer än dig i detta som jag har kontakt med mamman så jag har alla papper på bordet vad det gäller om hennes barn.jag kan lova dig att det som står i tidningen ska man inte lita på som det står så mycke skit som inte stämmer men jag vet att det mycke inte stämmer i det hela som alla dessa journalister skriver i detta men det har gått snart 1,5 år sen detta hände så jag hoppas att det blir ett slut på detta nu så familjen kan gå vidare i detta och få det lugnt framför allt för barnens skull.

Anonym sa...

Barnen ska naturligtvis lämnas ifred. Däremot finns det ingen anledning att lämna sanningen till de dårar som omgav barnen då övergreppen skedde. Nu framgår det förvisso hur dessa människor är rustade när man ser deras inlägg...men det behöver nog ändå förtydligas.
Alla personer som levde direkt intill dessa barn utan att ingripa eller larma om rådande förhållanden bär skuld!
Det var uppenbart och tydligt att allt inte stod rätt till. Stefan Noterud hade fri tillgång till barn (egna och andras) pga att självupptagna vuxna med ofattbart dåligt omdöme lät honom ha det.
Barnen KUNDE inte välja!
Jag känner stort förakt för dessa kräk till människor. Ni har serverat honom trots att han var gravt alkoholiserad och tidigare straffad för sexualbrott.
Jag önskar att ni en dag får kontakt med er skuld istället för att konstruera försvarsstrategier som nu.
Jag ber för barnen och tror att de har det bra nu...Äntligen!
Nu kan de få vara barn-Långt bort från vuxna dårar med förljugna bilder av övergreppen.

Anonym sa...

Stefan Noterud finns nu att nå på Norrtäljeanstaltens sexualbrottsavdelning om någon skulle vilja nå honom brevledes. Enligt den information vi fått kom han dit redan i mitten av juni. Stefan Noterud är en mycket farlig pedofil som aldrig bör få återvända in i det öppna samhället igen. Han söver småbarn och har sex med dem. Med lite tur avlider ha i sin cell innan han blir aktuell för permissioner. Stefan Noteruds liv är ett problem för oss föräldrar. Han har redan vid flera tillfällen våldtagit småbarn och han kommer att göra det igen. Inom psykiatrin säger man idag helt öppet att man går bet på den här sortens pedofiler. Man säger att det är fråga om en "läggning" i personligheten som inte kan botas. Med detta sagt finns inget annat att göra än att verka för att monster som Stefan Noterud inte glöms bort.
Det är vår avsikt.

Anonym sa...

Jag väntar på den dagen då alla dessa "stackars oskyldiga mammor" blir dömda som medbrottslingar!

Anonym sa...

Bra inlägg! Kring varje aktiv pedofil finns ett antal personlighetsstörda kvinnor som är beredda att leverera sina barn. Man ser tydligt i denna tråd att det finns lågbegåvade medborgare av det kvinnliga könet som inte riktigt förstått allvaret i detta. Det är för stora maskor i psykvårdsnätet inom psykiatrin. Det troliga är att dessa kvinnor finner nya pedofiler nu när Noterud sitter inlåst. Så ser det ut, tyvärr.

kan jag inte sejja sa...

hej jag heter....det kan jag inte sejja jag är 11år och ärkompis till stefans dotter. jag vet att ni nog inte tror mig men jag blv våltagen av jag kan inte ens skriva hans namn.jag hatar hatar så mycket STEFAN NOTERUD.jag ska bara skriva han hadde många tatorer i den lilla stugan och ..så hadde han ful mustars.

Anonym sa...

Ni vet nog inte ett skit om vem denna kvinna är som ni nu sitter och nedvärderar. Du som skrev att mamman är opålitlig(?) imigrant. Vad vet du om henne? Ingenting! Hon är en fullständigt normal individ och mamma med jobb som vanlig svensson. Hon är en otroligt snäll omtänksam person som är en av mina bästa vänner. Jag har varit med från början då historian uppdagades så va snäll och sluta anklaga henne om detta. Vilken normal mamma skyddar sina barn vilket även denna mamma gjort. Bara lägg ner för ni vinner ingenting att kasta skit. Förresten.. hur kan du låta din egen dotter sitta här inne o skriva? Hon måste må regält dåligt? Hur vore de om du tog hand om henne i stället för att kasta skit på andra? Jag säger inte att pappan i sammanhanget inte gjort fel-det han gjort är fullständigt oförlåtligt både mot din dotter och även mot mammans dotter & son.
Tack för mig

Anonym sa...

Dags att göra ett inlägg igen. Åren går men allt består. Inget är glömt och vi väntar fortfarande på att Stefan ska komma ut till oss så att vi får möta honom och ställa honom till svars.
Mödrarna kring dessa barn är ju, som det framgår av inläggen, störda kvinnor med grava personlighetsstörningar och samtidigt tärda av andra intellektuella svårigheter.
Samhället tar nästan alltid barnen från såna här stackare. Ibland för sent, dock.
Det känns viktigt att påminna om att vi är här ute och att vi inte för en sekund har glömt vad vi behöver komma ihåg.

Unknown sa...

Han bor i Fagersta nu

Anonym sa...

Stefan Nilsson är hans namn nu