tisdag 3 mars 2009

Telenor står på sig

Ett censurförsök av Norska Ifpi har tillbakavisats av Telenor, det var ju för väl, det ska mycket till för att denna typ av nätcensur ska godkännas, vad kommer näst?

Scientologerna ligger ju i startgroparna när väl ipred-lagen godkänns, då kan de stämma operatörerna för att de tillgängligör deras bibel. Att även ifpi i sverige ligger redo är ju ganska klart, det kliar nog i deras fingrar att få skicka blocklistan till samtliga svenska ISP:er. Hur detta ska gå ihop med EUs mänskliga rättigheter deklaration vet jag inte, inte heller vet jag om Google kommer att drabbas.

Det är en märklig värld när företagen talar om för staterna vilka lagar som de ska stifta, för något statligt intresse av att ge branschorganisationer polisiära rättigheter finns inte. Vidare flrundras jag över att ingen reagerar starkare, nog för att det existerar "bloguppror" m.m. men politikerna verkar ju helt enkelt skita i detta. Att det är ett resultat av partival istället för personval är ju uppenbart, hade vi haft personval hade nog inte många ledamöter suttit kvar som försvarade IPRED eller FRA lagen.

Det är ju även lite lustigt att skivförsäljningen i enstaka fall visar på en uppåtgående trend och att en del artister är positivt inställda till fildelning, eller tekniken i alla fall. Jag skulle tippa att en stor del i tappet av försäljning för de stora drakarna beror på just att nya artister blir lättilgängliga, independentbolag ökar marknadsandelar och de gamla förlorar på grund av deras kvantitet över kvalitet. Det sägs att skivbolagen bara har ett år eller två, kanske kortare tidshorisont att tjäna in pengar innan gruppen "glöms bort". Det är ju snarare ett synptom på att kvalitén är lägre än förr och att bolagen vill vinstmaximera. Inget egentligt ont i detta men när de använder staten för att bevara denna affärsmodell som egentligen inte passar, då blir det baa fel.

Jag är för upphovsrätt, nog anser jag att det finns skäl att försvara den men inte när du står och försöker hålla tillbaka teknik och framsteg samt försöker låsa in konsumenter i gamalt tänk när de hellre vill konsumera på annat sätt.

Jag hoppas att det blir en friande dom för TPB, det kommer om något att tvinga skivbolagen att tänka om sin affärsmodell och strategi.

Inga kommentarer: